Euro95 en Super98 nu E10 en E5

Welke benzine moet ik gebruiken in mijn klassieke auto?

Welke benzine je moet gebruiken in mijn oldtimer kan soms verwarrend zijn. Regelmatig vragen klanten ons om advies over welke brandstof het best is voor hun klassieker. Omdat het antwoord langer is dan de vraag, wilden we deze informatie graag delen met andere oldtimerliefhebbers.

Veel oudere benzinemotoren zijn ontwikkeld om te lopen op loodhoudende benzine met een hoog octaangehalte. Vanwege milieuredenen en de volksgezondheid zijn deze brandstoffen niet meer verkrijgbaar. Eigenaars van klassieke auto’s moeten daarom op zoek naar alternatieven. In dit artikel kijken we naar de meest gangbare brandstoffen: Euro 95, Super 98 en E10 benzine. We behandelen ook het gebruik van loodvervangers en rijden op LPG.

Euro 95 of Super 98?

Motoren met een hogere compressie een benzine met een hoger octaangehalte nodig hebben dan motoren met een lagere compressie. Hoe hoger het octaan gehalte, hoe kleiner de kans op pingelen of ploffen. Pingelen is het spontaan ontbranden van het lucht-brandstofmengsel, voorbij het tijdstip van ontbranding. Hierdoor ontstaan tegengestelde krachten in de verbrandingskamer, hierdoor krijg je onregelmatig lopen. Dit is niet goed voor de motor en het kan met, een beetje pech, ernstige motorschade veroorzaken.

De keuze voor Euro 95 of Super 98 staat open voor discussie. Veel klassieke auto’s lopen goed op 95, mits de ontsteking goed is afgesteld. Over het algemeen moet dit voor E95 wat later zijn, zodat er geen spontane verbranding optreedt. Super 98 heeft een hoger octaan gehalte en is voor veel klassiekers vaak beter.

klassiekers in de garage

E10 en E5 benzine (10% en 5% ethanol)

E10 benzine wil je niet in je klassieker

Voor veel klassieke auto’s is gewone Euro 95 meer dan voldoende. Letop, Euro 95 is niet hetzelfde als E10, ook al staat het soms beide op de slang bij het tankstation.

E10 benzine is een benzine mengsel met 10% ethanol. Het probleem met deze ethanol vermengde brandstof is dat het door oude flexibele brandstofleidingen, dichtingen en pakkingen heen kan vreten vanwege de kleinere moleculaire structuur.

Dit kan leiden tot zwellen, krimpen en barsten van afdichtingen en flexibele leidingen. Hierdoor is er een gevaar voor lekkage lekkage, wat vervolgens tot brand kan leiden.

Ook kunnen brandstoffilters verstopt raken doordat de toevoegingen oude bestaande residuen in het brandstofsysteem oplossen. Sommige eigenaars van oldtimers hebben al problemen gemeld met zelfs de 5%-ethanol brandstof mengsel, waaronder verdamping in de brandstofleidingen en het sneller verouderen van de benzine dan voorheen.

Een ander aandachtspunt van ethanol is dat het vocht aantrekt. Dit vocht kan leiden tot corrosie in de tank wanneer de auto voor langere tijd wordt opgeslagen.

E5 benzine het moderne alternatief

Al met al zijn dit voldoende redenen om uw klassieker met een brandstof te tanken met een zo laag mogelijk ethanolgehalte te tanken. E5 benzine, deze heeft 5% Ethanol. Over het algemeen zijn dit de premium brandstoffen. Voorbeelden hiervan zijn BP Ultimate, Shell V-power en Total Excellium.

Loodvervanger

Loodvervangers bevatten chemicaliën die een laag vormen om microlassen tegen te gaan en klepzittingen te beschermen

De loodvervanger zorgt voor bescherming van zachtere klepzittingen. Zonder deze toevoeging zullen deze onderdelen sneller slijten, wat kan leiden tot compressie- en vermogensverlies. Hier zijn diverse loodvervangers die te vinden zijn bij Bol.com.

Octaan Booster

Met octaan booster kunt u het octaan gehalte van de benzine die u tankt verhogen. In sommige landen begint Euro98 schaars te worden aan de pomp en is alleen brandstof te krijgen met een laag octaan gehalt. Met een octaan boosten kunt u van Euro95 het octaan gehalte verhogen tot u Euro98 krijgt, op die manier kunt u de “slechte brandstof” geschikt maken voor uw oltimer.

LPG

Als u bereid bent om de authenticiteit van uw klassieker op te offeren in ruil voor goedkope, gemakkelijk verkrijgbare en milieuvriendelijke brandstof, is het ombouwen van uw klassieker op LPG een optie. LPG, wat staat voor Liquefied Petroleum Gas, wordt steeds populairder in Nederland.

Het kan vrij duur zijn om de brandstoftank te laten ombouwen naar LPG, maar steeds meer autobezitters kiezen er tegenwoordig voor omdat het veel betaalbaarder is en minder slecht voor het milieu.

Brandstoftips Opslag Tips

Voor het geval u niet rijd met uw klassieker

Wanneer brandstof te lang in een gesloten container wordt bewaard, zoals de tank of de motor van uw auto, begint deze te degraderen. Het octaangehalte daalt en de benzine wordt muf, wat leidt tot verstoppingen in de brandstofleidingen, brandstofpomp en tank. En hoewel de meeste brandstoffen additieven bevatten om dit proces te vertragen, zullen deze additieven na verloop van tijd zelf degenereren. Houd er rekening mee dat de gemiddelde benzine na ongeveer 6 maanden verouderd is.

Tot Slot

Hopelijk heeft u nu een goed idee welke benzine u moet tanken voor uw klassieke auto. mochten er nog vragen zijn bel gerust, of kom langs bij onze garage in Lopik, wij helpen u graag met de juiste adviezen voor uw auto.